رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد
سرخط خبرها

عوامل تشدید ریزگرد‌ها در مشهد | گردوخاک در سال‌های آینده گسترش می‌یاید

  • کد خبر: ۱۱۰۳۱۲
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
عوامل تشدید ریزگرد‌ها در مشهد | گردوخاک در سال‌های آینده گسترش می‌یاید
رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد با اشاره به عوامل تشدید ریزگردها در مشهد، گفت: این پدیده در سال‌های آینده به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

گروه جامعه|شهرآرانیوز؛ رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره دلایل ایجاد ریزگردها و طوفان گردوخاک در استان، اظهار کرد: تغییر اقلیم مهم‌ترین عامل ایجاد ریزگردهاست. منطقه خاورمیانه تحت‌تأثیر این تغییر اقلیم قرار گرفته است که البته این طوفان‌ها و ریزگردها مربوط به امسال و سال گذشته نیست، بلکه چندین دهه است که آغاز شده است و اکنون تبعات آن را می‌بینیم. این پدیده در سال‌های آینده به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

وی افزود: نشانه‌های تغییر اقلیم شامل افزایش متوسط درجه حرارت، کاهش روزهای همراه با بارندگی‌های جامع، افزایش پدیده خشک‌سالی و ترسالی و وزش بادهای شدید است.

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد با بیان اینکه عوامل ژئوپلوتیک مسئله دیگری است که سبب این تغییرات شده است، تصریح کرد: در کشورهای همسایه ایران مانند سوریه و عراق به‌دلیل نبود ثبات سیاسی، جنگ و ناامنی شاهد ازبین‌رفتن منابع طبیعی، پوشش گیاهی و منابع آب‌های سطحی، فرسایش خاک و بیابان‌زایی شدید هستیم. این عوامل همراه با تغییر اقلیم موجب ایجاد کانون‌های بزرگ گردوغبار و طوفان‌های شدید شده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: همچنین باید گفت که ایران از شرق و شمال شرق با کشور ترکمنستان همسایه است. ترکمنستان دارای بیابان بزرگی با نام قره‌قوم است که کانونی برای ایجاد گردوغبار است.

وی سوءاستفاده و استفاده ابزاری از منابع آبی‌های سطحی توسط کشور‌هایی از جمله ترکیه را عامل دیگر وقوع پدید گردوخاک در کشور دانست و گفت: سدسازی‌های بزرگی که روی آب‌های دجله و فرات انجام شده، سبب کاهش میزان آب این رود و به‌دنبال آن ازبین‌رفتن تالاب‌ها و آب‌های زیرزمینی شده است. این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند که اکنون شاهد وزش باد شدید در کشورهای همسایه و به‌دنبال آن در کشور خودمان باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: همچنین، در داخل کشور نیز گفته شده این عوامل با شدت کمتری وجود داشته است. متأسفانه بیابان‌زایی، ازبین‌رفتن پوشش گیاهی و خشک‌کردن تالاب‌های کشور نیز بر شدت خشکی زمین افزوده است.

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد تأکید کرد: طبق بررسی‌ها و رصدها از طریق تصاویر ماهواره‌ای، غالب گردوغباری ایجادشده در غرب کشور، تهران، مرکز و مشهد از کشور عراق و مرز مشترک سوریه و عراق بوده است. این پدیده با کانو‌ن‌های گردوغبار در ایران همراه است و سبب تشدید این پدیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این ریزگردها تأثیری منفی بر کشاورزی دارد. این ریزگردها دارای خاک شور، سدیم و املاح مضری است که پوشش گیاه و بافت خاک را تضعیف می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این پدیده به برنامه‌ریزی بلندمدت و مستمر نیاز است، گفت: برنامه‌‌ریزی‌ای که اگر امسال انجام شود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نتیجه آن را می‌بینیم. ابتدا باید در برنامه مدیریت اراضی تغییراتی اساسی انجام دهیم، سپس دیپلماسی محیط زیستی بین کشورها و منطقه به وجود بیاوریم. همچنین باید در سطح کلان و منطقه برنامه‌ریزی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->